Mystisk stillhet

Att läsa Den andra tiden av Jonas Brun var en säregen upplevelse. Förflyttades verkligen från min egen tid och hamnade i en annan, där allting gick mycket långsamt och där ett hus och dess människor rörde sig kring allt det som redan hänt.

Boken handlar om en pojke som tillsammans med sin mamma reser hem till mormor och är där några veckor (?) under sommaren. Det finns en pappa också, men han ingår i det som redan har hänt och är därför bara närvarande i form av enstaka föremål och ringsignaler. I ödslig och gåtfull tystnad vandrar pojken ensam omkring i mormoderns hus och i lämningarna av det som var hennes och hennes barns liv.

Boken gavs ut som en debutroman 2004 och jag är djupt imponerad av hur författaren lyckas tiga på alla de rätta ställena och sedan ge precis lagom portionerade ledtrådar för att upprätthålla stämningen och läslusten. Det är väldigt snyggt hanterat, även om illusionen ibland bryts av att pojkens berättarjag blir alldeles för poetiskt och vuxet. Dock inget att haka upp sig på. Precis som de två andra romanerna jag läst av Jonas Brun var detta en bok som jag absolut inte ville lägga ifrån mig.

Och på tal om tid: Stephen Hawking är en person som verkligen också vet hur man skriver. Hans artikel om maskhål och tidsmaskiner är så upplivande att jag önskar att  den dagen då mänskligheten har lärt sig att åka bakåt i tiden (fastän Hawking menar att det bara går att åka framåt), någon då vill vara så snäll och åka bakåt i tiden och plocka upp mig (som då naturligtvis dött för länge sedan) på vägen till en tid ännu längre bakåt i tiden så att jag får hälsa på hos da Vinci, J.S. Bach, Rosalba Carriera och Barbara Strozzi. Jag tänker inte störa dem i deras arbete, vill bara kolla lite hur de jobbar, vad de säger, gör, engagerar sig i och skrattar åt. Fast det är klart, om de väldigt gärna vill spela ett parti kort med mig tänker jag inte tacka nej. Poker är jag dock inget bra på så det finge bli bluffstopp i så fall.

cardgame

Fritt fram att vara kreativ

