Lång kö och kort lånetid

… för en bok som är alldeles för bra för att man ska vilja släppa den ifrån sig. Hur löser man det? Genom att köpa den själv. Judith Schalanskys Atlas över avlägsna öar är full av fantasieggande människoöden, speglade av de femtio öar som författaren skriver att hon “aldrig har besökt och aldrig kommer att besöka”. Dock är det andra som har besökt dessa öar, och det är det Schalanskys bok handlar om. Mellan raderna, och långt i fjärran, anar man den eviga längtan efter det ouppnåeliga.

Mest gripen blir jag nog av den sista anteckningen som kontrollmekanikern på Ensamhetens ö gjorde år 1996.

atlas-over-avlagsna-oar-femtio-oar-som-jag-aldrig-besokt-och-aldrig-kommer-att-besokaMen varenda liten ö som Schalansky behandlar väcker min fascination. Vad är det egentligen dessa pytteöar gör med sina människor? St Kilda, till exempel, där kvinnorna har “förunderligt klara ögon” men där nästan inga barn överlever åttadagarssjukan. Eller Clippertonatollen där människor vandrar omkring i finkläderna, bortglömda av världen. Eller Laurieön där pingviner får höra säckpipor spela till minne av en skeppsläkare de aldrig mött.

Å, alla dessa öar som jag aldrig har besökt men som jag gärna skulle vilja besöka.

Atlas över avlägsna öar är en bok att umgås med snarare än att läsa. Och inom 2-4 arbetsdagar kommer den att vara min alldeles egna kompis, hurra.

Fritt fram att vara kreativ

