Drällvis

…med boktips är vad man får när man packar upp bibliotekets nyinköpta böcker och förbereder dem för utlåning. Tre kartonger fulla med titlar som jag skulle vilja ställa mig på kö för (nästan) allihop.

Men en sak i taget, måste avsluta Melina Marchettas Looking for Alibrandi innan jag går vidare med annat kul. Stiftade bekantskap med Marchetta genom att först läsa Jellicoe Road och sedan få sådan mersmak att jag backade bakåt till Saving Francesca, som också var en höjdare men inte riiiktigt lika bra som Jellicoe Road. Sedan fortsatte jag med Looking for Alibrandi, som är ytterligare ett steg bakåt i utgivningshistoriken, och inte riiikigt lika bra som Saving Francesca.

Tematiken är dock den samma i samtliga tre böcker: En klyftig, rapp och smått rebellisk tonårsflicka brottas med (hotande) förlust av någon närstående vuxen och kämpar för att hitta sitt sanna jag bland skolkamrater som hon aldrig kunnat tro att hon skulle kunna gilla/älska och trivas med.

