Bokmässan, vilken dag!

Alla pengar jag hade med mig tog slut, och hade jag haft mer pengar med mig hade de också tagit slut.

Bland köpen ingick Lennart Lundstedts deckare Ostadig och flyktig, Elise Ingvarssons nya diktsamling Fem minuter av ditt liv, Sofi Oksanens roman När duvorna försvann och Jörn Donners självbiografi Mammuten. Dessa var de böcker jag fick signerade –  första gången i mitt som jag bemödat mig om att få en författares namnteckning i boken jag köper (och plötsligt har jag 4 stycken!).

Den roligaste kommentaren i samband med dessa signeringar stod Jörn Donner för. Jag försökte berätta för honom hur intressant jag tyckte att hans scensamtal med Sara Blom varit. Varpå han svarade “ja, ja, ja” och viftade åt mig att försvinna.

I övrigt var det spännande att lyssna på Oksanen som blev intervjuad av Jens Liljestrand, och det var himla kul också att se henne tokrafsa sitt namn i boken hon sedan överlämnade till mig.

Mycket glädje var det även att vara på plats när en av mina favvisnovellskrivare Stina Stoor vann Sveriges Radios novellpris. Vinnarnovellen “Gåvan” kan avlyssnas i P1. Via en inbjuden gäst, en av de lyssnare som varit med och röstat fram Stoor som vinnare, fick jag också tips om Novellix som gett ut ytterligare en novell av författaren. Köpte förstås och ser nu fram emot att få läsa!

Lärorikt var det också att lyssna på PO Engqvist, Henning Mankell och Jan Guillou om deras skrivprocesser. Via busbon fick jag också intressant info om hur Jonas Gardell arbetade med sin Torka aldrig tårar-trilogi. Helena von Zweigbergk hade också hörvärda ting att säga, men tyvärr hann jag bara få mig de sista fem minuterna till livs. Lyssnade även på Simona Ahrnstedt och Susanna Boll som pratade om sina senaste böcker, vilket var intressant på sitt vis.

Bland minnena som jag ska vårda varmt finns Elise Ingvarsson uppläsning av några dikter ur sin senaste bok, samt mötet med Lennart Lundstedt som förutom sitt författande råkar vara bibliotekare här på Guldheden (eg. Stadsbiblioteket).

Fritt fram att vara kreativ

