Tillbaka till analysbordet

EkerotAlltunder det jag dammsög nätet i jakt på Bengt E-bilder som antingen skulle bekräfta eller vederlägga mitt möte med honom-Döden igår (de bekräftade) fann jag samtidigt naturligtvis även Wikipedias synopsis av Det sjunde inseglet. Visserligen har jag sett filmen X antal gånger, men ändå var det mycket givande att läsa någon annans sammanfattning och förståelse av denna humoristiska, sorgliga, estetiska, barnsliga film. Jag uppskattade trycket som lades på att riddare Block kunde svara ja på Dödens fråga huruvida han uträttat en meningsfull gärning eller ej. För det hade han ju. Han hade räddat Nils Poppe och Bibi Andersson och Jesusbarnet undan Döden. Med sista stunden sig flåsande i nacken hade han schackrat lite med Bengt innan han slutligen offrade sig för det som var rent och oskyldigt. Det är vackert så. Och inte helt omedelbart upptäckbart. Filmens handling duger i sig själv, men det är de dolda frågorna och drivkrafterna som gör den så minnesvärd.

Fritt fram att vara kreativ

