Motorerna har börjat mullra igång

Äntligen lite yttre lugn – måtte det hålla i sig! – som gjort att jag kunnat ägna hela helgen åt skrivtänk. Underbart! Har bland annat hunnit redigera en novell som fått vila ett tag (mycket längre än jag först tänkte). Och i stället för att ändra i texten började jag kapa i den och såg då att den mådde förträffligt bra av att bantas ner med cirka en fjärdedel. En massa darlings for all världens väg, vilket var smärtsamt i stunden, men jag vet att det var till det bästa ändå i slutänden.

Undrar om det inte är ganska vanligt att i första utkastet skriva en hel del mer än vad man behöver och att vila är nödvändig för att texten ska kunna snyggas till med friska, fluffbefriade ögon?

Hur som helst, från och med nu tänker jag leva enligt regeln “När du tror att berättelsen är strimmad, trimmad och klar, skala då bort en fjärdedel av textmassan.”

På så vis tvingas man låta det allra nödvändigaste stå kvar, och resten lämnas åt läsaren.

Fritt fram att vara kreativ

