Oddsen

… för att en röd flygmyra ska trilla ner ur ett oxelträd vid Sahlgrenskas apotek och landa rakt i ens högra öga och sticka en där – i ögat – sju gånger innan man äntligen lyckas få det ettriga djuret att släppa greppet borde vara väldigt höga. En på miljonen? Miljarden? Så om jag bara i förväg hade hittat en bookmaker som velat sätta emot på en tusenlapp skulle jag nu ha varit en vansinnigt rik kvinna. Visserligen en vansinnigt rik kvinna med jävla ont i högra ögat, men vadå, allting har sitt pris.

För övrigt vet jag inte om jag gjorde rätt som trampade ihjäl flygmyran efteråt. När den trillade ner på gatstenen såg den så tilltufsad ut med ena vingen på sned att jag i stunden såg det som ett barmhärtighetsmord att göra slut på dess lidande. Men nu så här i efterhand slår det mig att den kanske inte alls led. Mina småskrikiga försök att gnugga loss den ur ögat kanske inte alls hade skadat den. Den kanske bara vinglade runt där nere på marken därför att den var topp tunnor rasande, helt inihelvete fly förbannad. Inte skadad för livet. I så fall gick den tyvärr hädan med en svavelosande svordom över mig på sina små myrläppar.

Tanken får mig att känna mycket dåligt samvete eftersom bråkiga myror också har rätt att finnas till, vem är jag att påstå något annat?

 

