Koka ner det

Har lärt mig den långa vägen att allting i en lyckad berättelse alltid måste stå på en fast botten av något konkret och allmängiltigt, något som alla kan känna igen sig i. Det vill säga, något viktigt måste stå på spel så att känslor – både positiva och negativa – väcks för såväl protagonisten som antagonisten.

Allt det där låter sig sägas och tyckas i teorin, men i skarpt läge är det inte så jäkla enkelt att trolla fram vettiga svar på frågor som “Vad handlar din roman om?” och “Vad driver din huvudperson?”, det har jag märkt under de senaste dagarna då jag haft en irriterande tendens att flyta ut i yvigheter och abstrakta nonsensiteter. Men efter några dagars hjärnklösande smärta är jag kanske något på spåren. För jag “upptäckte” att jag kan ta en befintlig berättelse som jag verkligen storgillar och analysera den. Som man säger i den engelskspråkiga världen: Duh!

Så: Vad driver personerna i till exempel George R.R. Martins pampiga romansvit? Bland annat överlevnad (Tyrion), illvilja (Cersei), makt (Stannis), hämnd (Arya), kärlek (Jaime), lojalitet (Brienne), rädsla (Sansa) och plikt (Jon Snow). Andra drivkrafter är girighet, avund, tro, övertygelse, nyfikenhet, sinnessjukdom, dysfunktionalitet, svartsjuka, personlig prestige.

Med det i minnet är det nu bara för mig att välja något av dessa för min huvudperson. Märkligt nog vet jag ganska väl vad som driver de andra figurerna i mitt persongalleri, men huvudpersonen är trixig och vimsar för närvarande mellan överlevnad, rädsla, plikt och nyfikenhet. Visserligen är det fullt tillåtet att ha mer än en drivkraft, men om det ska bli någon ordning på skrivandet och den framåtriktade rörelsen i scenerna så behöver man något enkelt och påtagligt att utgå ifrån. Allt annat får komma senare, när saker och ting börjat rulla igång och man ser vart det hela är på väg.

När det gäller frågan vafan mitt romanhelvete handlar om så rotade M ur sina gömmor fram Henrik Dyfvermans Dramats teknik. Det är en fin och användbar liten bok. Där står det mesta, inklusive Poltis 36 dramatiska situationer. Dessa kan man med fördel närstudera. För som Dyfverman skriver: “Hans utredning är /…/ ett slags bevis för att det inte finns något nytt under solen.”

1. Bön om hjälp
2. Befrielse
3. Brott och hämnd
4. Blodshämnd
5. Förföljelse
6. Hemsökelse
7. Offer för olycka eller illdåd
8. Revolt
9. Djärvt företag
10. Bortrövande
11. Gåta
12. Att nå sitt mål
13. Familjehat
14. Rivalitet inom familjen
15. Äktenskapsbrott med mord
16. Sinnessjukdom
17. Ödesdiger obetänksamhet
18. Omedvetna kärleksbrott
19. Mord på okänd frände
20. Offra sig för ett okänt ideal
21. Offra sig för en närstående
22. Allt offras för en lidelse
23. Nödvändigheten att offra en älskad
24. Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen
25. Äktenskapsbrott
26. Brottslig kärlek
27. Upptäckt av en älskads vanära
28. Förhinder för kärlek
29. Älska en fiende
30. Ärelystnad
31. Konflikt med Gud
32. Oberättigad svartsjuka
33. Misstag (felbedömning)
34. Ånger
35. Återfinnande av en förlorad
36. Förlust av en älskad

Jämför man ovanstående lista med Martins serie så skulle jag vilja påstå att varenda punkt är med, men så handlar det också om sju inplanerade böcker och tusentals sidor. I mitt eget, betydligt mindre projekt väljer jag att utgå från nummer 29. Den verkar skojig, tycker jag. Sedan kan det mycket väl hända att nummer 21 blir aktuell också. Och nummer 11 och nummer 24. Men det får ge sig allt eftersom.

Advertisements

Fritt fram att vara kreativ

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s