Upplivad

Det är vad jag blir av denna sprakande intervju med Lena Andersson. Fanken vad klok och rolig hon är. Och jag kan skryta med att jag begrep det redan på den tiden när Duck City kom ut och jag läste de första meningarna i bokaffären och genast var tvungen att köpa.

En annan författare som jag blir helt haktappad av är Jenny Rogneby. Under sina fyrtio (?!) år hon hunnit med tre olika karriärer som av allt att döma varit mycket lyckade. Inte minst gäller det hennes senaste, den som kriminalromanförfattare. Har provläst de första sidorna ur hennes debutroman Leona – tärningen är kastad och det går knappt att fatta att hon inte har skrivit något förut. Säger bara jisses! Vissa föds då med tonvis av intelligens och beslutsamhet och charm och skönhet och skicklighet och allt annat som är bra. Så jag blev inte särskilt förvånad över att alla ex av romanen redan var utlånade på alla bibliotek. Gör inget. Då får jag chansen att i stället köpa ett alldeles eget ex när jag går på Bokmässan på söndag. Då bjuds det massor av seminarier på inträdesbiljetten, och jag tänker ta tillfället i akt att lyssna på just Jenny Rogneby och en annan stjärna på spänningsromanhimlen, Fredrik T Olsson. Ska bli himla roligt att få kasta sig in i trängseln.

