Sinnet rinner

… i bemärkelsen flyter, förändras, gröper ur stenen utan att någonsin huggas in i den. Bra eller dåligt, vet ej. Vet bara vilka effekter det kan få. Trodde till exempel att jag tröttnat på allt vad deckare hette för tusentals Elizabeth George-sidor sedan. Men så plötsligt en dag på biblioteket sträckte sig min hand efter en bok, Svart som natten, bara för att jag sett och hört författarens namn, Ann Cleeves, så många gånger att jag till slut tänkte att vafan hon kanske hör till allmänbildningen? Var beredd på att kunna skumma de första sidorna och sedan säga “Been there, done that, seen that”.

Men jag läste de första sidorna och fastnade.

Boken vann deckarpris när den kom 2006 och jag förstår varför. Handlingen utspelar sig på Shetlandsöarna och författaren låter miljön vara en fullvärdig, karg och mystisk medlem av persongalleriet. Effekten blir en medryckande och fascinerande berättelse. Min enda invändning är att det ibland blir lite väl mycket bakgrundshistorik. Blir lätt trött på drömglida-över-i-backstory-greppet*, men samtidigt inser jag att det behövs. Annars finge man ingen känsla för vilka Fran Hunter, Jimmie Perez, Magnus Tait och alla de andra är. Man skulle inte bry sig om dem lika mycket. Summa kardemummum, det är en väldigt välskriven bok av både Ann Cleeves och översättaren Jan Järnebrand. Blir nog tvungen att läsa nästa bok i serien också, Vita nätter.

 

*Ungefär som man kan tröttna på greppet i filmatiserade deckarserier där varenda jävel sitter och äter och pratar, äter och pratar, äter och pratar istället för att fucking do something. Och det är förstås då de börjar nuppa. Tack så hemskt mycket, men vi vet alla hur man nuppar. Alla i hela världen vet det så gå vidare, hygglo. Javisst, säger kreatörerna då. Klipp till frukostbordet där de nynuppade människorna sitter och äter och pratar, äter och pratar, kanske skäller de också lite på varandra för omväxlings skull. Sedan blir det klipp till polisstationen där de sitter i ett konferensrum och pratar och dricker kaffe, pratar och äter kakor, dricker kaffe och pratar. Om ingenting. Garrhh!

Fritt fram att vara kreativ

