Givande på Guldheden

I dag gästade Elin Boardy Guldhedens bibliotek för att berätta om sin senaste roman Mary Jones historia. Den är för övrigt så bra att hon igår fick ta emot tidningen Vi:s litteraturpris.

Förutom att jag är väldigt glad över att ha fattat att detta är en roman man absolut ska läsa så var det väldigt intressant att höra Boardy ge bakgrunden till boken och även berätta om sin arbetsprocess. Det blev som en liten extra skatt att ta med sig hem förutom Mary Jones historia i sig själv. Till guldklimparna räknar jag det Boardy sa om hur det kan löna sig för en författare att vara vag, att lita på att läsaren möter upp på halva vägen. Det besvarar min fråga hur hon, med små och till synes enkla medel, lyckas förflytta läsaren så övertygande i både tid och rum. Hon använder helt enkelt de “rätta” detaljerna och överlämnar resten åt läsaren. Och det fungerar, oj vad det fungerar!

En annan pärla var påminnelsen om vikten att ha roligt medan man skriver, att arbeta kravlöst så långt det är möjligt och inte låta sig stoppas av funderingar. Vara förvissad om att “det löser sig”, bara man arbetar vidare.

Boardy berättade också att hon byter texter och tankar med författarkollegan Jessica Schiefauer. Eftersom jag nyligen läste Augustprisvinnaren Pojkarna förstår jag att de två författarna har ett likartat tematiskt intresse, och jag inser värdet av att kunna diskutera praktiska skrivarfrågor med någon som är helt på samma våglängd som man själv. Sällsynt, tror jag. Och avundsvärt.

Ja, jag erkänner, jag känner mig ensam i mitt skrivande. Men det är ingen ursäkt för att ge tappt. Tvärtom. Jobba bara vidare så löser det sig!

Fritt fram att vara kreativ

