Trött jag BLIR

Hela den del av dagen som jag inte varit utslagen av Helvetesförkylningen har jag försökt hitta distanskurser i kreativt skrivande på något av landets högskolor, universitet och folkhögskolor. Antal träffar: Noll.

Ändå känner jag (till) massor av folk som gått den sortens kurser. Och de pratar och går på som om de högskoliga skrivarkurserna duggar tätare än köttbullar i värsta animerade filmen.

Ett stort mysterium.

Som jag tänkte att essvetes nya serie med skönlitterära mördare skulle kunna hjälpa mig att lösa. Det är trots allt deckare som spelar samtliga roller. Men det visade sig vara en alltför tuff match för mig. Jag klarade inte ens en rond på tre minuter.

Det hela började lite grann som en komedi – vilket var skojigt men ganska förbryllande – när Henriksson, med David Attenboroughdramatiskt allvar, berättade att de medverkande författarna bakom sitt framgångsrika yttre bär på ett stort mörker…

Humor  – och fortfarande ganska förbryllande – var det även i efterlysningarna där allmänheten med stort allvar varnades för de skönlitterära mördarna.

Men sedan övergick allt i allvar, och tyvärr inte den äkta sortens allvar utan den sortens gråtristess, kryddad med låtsatsdyster smutsig ljussättning och låtsasluttrad människokännedom, som gör att man genast blir däckad.

Och när man kvicknar till igen plockar man fram något ur filmarkivet som tar allvaret på allvar. Till exempel The Drop med Tom Hardy och Noomi Rapace. Av det lilla jag hittills läst av Dennis Lehanes originalberättelse, “Animal Rescue“, så är filmen fantastiskt mycket bättre. Den får fyra stjärnor av fem. Trailern ljuger, får en att tro att det är en sketfilm. När det är en i sinnet vackert kvardröjande film. Och både Rapace och Hardy är förtjusande övertygande i sina roller.

Fritt fram att vara kreativ

