Lite röd om kinderna

Tittade in på Stadsbiblioteket för se om Cressida Cowells drakböcker är precis lika charmiga som film 1 och film 2 och serien är. Men eftersom jag inte hittade bland hyllorna var jag tvungen att fråga en bibliotekarie som jag kände igen och sedan förut visste är jättetrevlig och supercool. Hon gav mig en komprimerad rundtur med information om hur böcker för 7-9 år står där, och hur böcker för 9-12 står där, och hur drakböckerna inte sorterar under fantasy utan under vanlig fiction. Qué? tänkte jag men sa inget för jag är fortfarande förkyld och febrig och misstänker starkt att min hjärna inte fungerar som den ska och att ett “voffö-vofför har ni gjort dette viset?” skulle ha fått snälla bibliotekarien att tro att jag är en komplett idiot. Hemska tanke.

Till min lycka fanns det många Cowellböcker inne. Jag tackade, och bibliotekarien återvände till sin infodisk. Men medan jag som bäst staplade famnen full tycks bibliotekarien ha blivit smittad av min entusiasm, för hon återvände och frågade – med tanke på lästips till sin egen nioåriga dotter, förstod jag senare: “Hur gamla är barnen som är intresserade av att läsa drakböckerna?”

Jag blev jättegenerad och funderade under bråkdelen av en sekund på att ljuga. Men jag är stinkigt kass på att ljuga. Så jag var tvungen att räcka upp handen och erkänna att “barnet” var jag själv. Gråskvätthårig utanpå. Tramsig inuti.

Bibliotekarien såg häpen ut. Eller så var det min skamsna utblick på tillvaron just då som läste in en förvåning där ingen förvåning fanns. Hur som helst började jag sluddra förklaringar om hur jag är översättare och på den vägen kommit i kontakt med Cowells drakar.

Och det är alldeles sant på så vis att jag är översättare och dessutom känner den lyckliga mannen som fått översätta filmerna. Men ännu sannare är att jag hundraprocentigt säkert skulle ha kommit i kontakt med drakarna alldeles på egen hand. För så barnslig är jag. Och jag inte rädd för att erkänna det heller. Eller. Jo, det är jag. Ju.

 

Fritt fram att vara kreativ

