Kan det vara sant?

Har jag för första gången i mitt liv hållit i ett gevär och skjutit? På riktigt? Har jag till och med hållit i tre gevär? Ett mauser, en hagelbössa och ett luftgevär? Lyckades jag dessutom skjuta några mitt-i-prick-skott och även träffa 6 orange flygande tefat av 18 möjliga i regn och halv storm? Har jag fått känna på hur muskelkrävande det är att stå och sikta med en bössa? Hur man slår sig själv på käften vid varje rekyl om man inte håller kolven rätt mot axeln, hur man laddar de olika vapenslagen, hur man gör en mantelrörelse, hur högt skotten smäller i öronen, hur intensivt det ryker ur hagelgevärets patronränna (eller vad fanken det heter) när skottet gått iväg? Hur det luktar krut om vattnet som man då och då tar några klunkar av för att sänka pulsen?

Allt som allt har det varit en enormt intressant och lärorik dag. Och väldigt, väldigt rolig. Det ligger något djupt tillfredsställande i att sikta mot ett mål och sedan också träffa det.

Vore underbart om jag kunde omsätta denna insikt i levande skrivande livet.

