Reflektion

Solen lyser, vinden blåser, busbon nynnar och lånekatten ligger i soffan och snusar på sin svans.

Själv har jag nyss läst igenom kortsynopsis för två säsonger av Jimmy McGoverns (Cracker) The Street. Som jag härmed mycket gärna skulle vilja se. McGovern har koncentrerat sig på de boende längs en fiktiv gata i Manchester, och det är lärorikt att se hur “enkelt” man kan göra det och ändå väcka intresse, nyfikenhet och engagemang. Allt som behövs (vilket inte är så lite, jag vet) är att de enskilda människoödena ställs i fokus och att deras reaktioner och beteenden är trovärdiga (dvs psykologiskt allmängiltiga), men samtidigt unika och nyfikenhetsframkallande.

Tillägg: Om en kvart börjar lippizanerhästarna dansa omkring på Scandinavium. Och jag kommer att ha missat min chans att se dem. Skulle det dessutom dröja ytterligare 29 år innan de kommer till Göteborg så har jag garanterat missat dem för gott. Troligen.

