Som ett ondsint förvandlingsspel

Blev enormt illa till mods när jag idag såg att en person, som jag trodde att jag kände och tyckte om, plötsligt delade Åkesson-påståenden på sin FB-sida. En person som från den ena dagen till den andra förvandlades från en vanlig, snäll jordling till en Världsrymden anfaller-varelse. Hur många fler sådana “vänner” har jag omkring mig, personer som går omkring med samma ansikten och röster som de alltid haft, men som plötsligt med ett leende hävdar åsikter och intentioner som bara ger magont? Först reagerade jag med förnekelse. Tänkte att det måste röra sig om ett kapartroll, ett misstag. Men när jag frågade var svaret nej, inget troll, inget misstag.

Därför var det heller inget misstag att jag klickade på “Unfriend”.

Men vad i helvete är det egentligen som håller på att hända? Blir allvarligt oroad av de paralleller jag tycker mig kunna se mellan vårt här och nu och de civilisationsförödande åsikter som spred sig allt mer oblygt från 30-talet och framåt i det som till sist blev Nazityskland.

Har vi verkligen inte lärt oss något av historien. Ingenting alls?

