Skrivmaskin

Från och med nu. Har gått och blivit gravt nervös på mig själv och mitt enkelriktade förhållande till böcker. Jag tycker om att läsa dem (Hanif Kureishis Förorternas Buddha undantagen**) men jag tycker ju också om att skriva dem. Att jag inte gör det just nu beror på att jag tror att det är semester. Ingen som flåsar mig i nacken. Mer än tiden, förstås, men den är så ogripbar och elak att jag försöker låtsas bort den. Därför måste jag bli min egen nackflåsare. Och en skrivande maskin. Jag måste bli en nackflåsande töörminejtor på obönhörlig jakt efter mig själv. A machine that simply will not stop, no matter what. So listen to me, and do exactly as I tell you:

A. En roman bör inledas med en ”krok”, dvs en kris, ett hot eller en möjlighet som presenterar protagonisten och definierar problemet.

Uppgifter

1) Gör klart för dig själv…

* vem och hurdan protagonisten är (håll det kort så här inledningsvis):
i) namn, smeknamn
ii) tre framträdande egenskaper (minst en måste vara positiv, minst en måste vara negativ)
iii) hemlighet som absolut ingen annan får veta

* upprepa i-iii för antagonisten

* hur berättelsen ska skrivas:
i) genre (drama, historisk, action, thriller, deckare, sci-fi, barn och ungdom, fantasy, romantik, etc)
ii) berättelsens språk och tonfall, ska det vara skojigt, allvarstyngt, ironiskt, kärvt, poetiskt, dialogrikt, dialogfattigt, känslosvallande, lakoniskt, uppfinningsrikt, lättläst, eller något annat?
iii) ska huvudpersonen göra en personlig resa (se t ex Sjöfartsnytt) eller ska romanen handla om enbart yttre händelser (se t ex Lee Childs böcker)?
iv) berättarperspektiv och tempus (jag-, du-, hon/han-, vi- eller de-perspektiv; presens, imperfekt eller futurum)
v) tiden som förflyter i berättelsen, ska den återges i kronologisk ordning, som tidsnedslag framåt och bakåt, i form av parallella handlingar, eller på något annat sätt?

2) Använd de framtagna svaren ovan för att skissa fram en inledningsscen där protagonisten och problemet som boken ska handla om presenteras på ett trovärdigt och intresseväckande sätt. Presentera så snart som möjligt även hindret (i form av antagonisten).

3) Använd de framtagna svaren ovan som en checklista för att då och då kontrollera att stilen hålls hela skrivprocessen igenom. Annars blir texten snabbt spretig och det vill du inte.

Yes, boss! Captain, sir! Terminator, ma’am! I will go now and be busy. And tomorrow I’ll be back, no kidding, with all the questions answered and the tasks finished, and I will be bright-eyed and ready for a new  assignment. Over and out.

** Jag tyckte mig ha rätt att förvänta ett extasframkallande mirakel av en prisbelönt författare som anser att i stort sett hundra procent av de elever han undervisar på skrivarutbildningar är talanglösa tråkmånsar som aldrig kommer att lyckas eftersom författarskap inte kan läras ut. Men tyvärr. Jag blev döless redan efter några sidor: Myrkrypsliten text smockad med beskrivningar och sedan fler beskrivningar, påpassligt kryddade med lite könsord här och där. Och sedan fler beskrivningar. Snark.

