Handen på hjärtat

I första läget blev jag lite besviken över att ha missat att det anordnas en deckarfestival i Visby 13-16 augusti. I synnerhet när jag i programmet ser att rykande färskt nylästa och uppskattade författare som Belinda Bauer och Anders de la Motte kommer att prata. Men sedan insåg jag att jag inte hade rest dit även om jag vetat. Det är något med storskaligt kollektiva rörelsemönster som inte riktigt vill gå hand i hand med mig, och vice versa. Behöver tystnad och enskilda tänkeplatser mer än jag behöver trängsel och främlingars utdunstningar. Förresten har lektören och skrivcoachen Ann Ljungberg generöst nog flaggat för att det kan bli godsakliga direktrapporter på hennes hem- och fb-sida. Så jag nöjer mig med det, och funderar i stället på att åka upp igenom landet och skriva några dagar i diakonigården i Härnösand där M och jag så trivsamt logerade förra sommaren. Stället gav mersmak. Örtagård och stillsamhet och gammeldoftande trämöbler. What’s not to love?

