Läslustborttagarmedel

Om man till äventyrs skulle lida av läsmissbruk så är lösningen enkel, har jag upptäckt:

Låna eller köp två versioner av samma bok, en på originalspråk och en på det egna modersmålet. Sätt sig sedan och jämför de olika texterna. Begrunda författarens respektive översättarens alla val. Medvetandegörande nyttigt. Och tröttande. Lockande till andra aktiviteter.

Så.

Dags att dra fram en balja vatten och lägga några akvarellblad i blöt. För i morgon, om jag orkar – trots allt det förbannade eviga jävla bullrandet och uppgrävandet och back-pip-pipandet i området från gryning till kväll, hela helvetes året om i all satans jävla hopplösa evighet för att de aldrig i livet fixar att göra rätt från början och bli färdiga nån pisshelvetesjävla pissgång och låta en få en enda natts ordentlig sömn – så är det upp i ottan och iväg till målarkursen.

Vid förra kurstillfället lärde jag mig inget mer än att jag i outvilat skick är ohyggligt mycket mer missmodig än i piggt skick (när nu det hände senast, tack så mycket, förbannade jävla grävskopeidioter).

