Science fiction på Stadsbiblioteket

Så har man varit och lyssnat på skotske författaren Ken Macleod som mycket stillsamt och vänligt berättade om sina böcker och sitt skrivande  På frågan om sin arbetsmetod berättade han till exempel att oavsett hur han gör, skriver rakt upp och och ner eller planerar i förväg, så stöter han alltid på tegelmurar åtföljda av några veckors kämpigt funderande. Upplyftande att få reda på, eftersom han ju bevisligen alltid lyckas lösa problemen och färdigställa sina böcker. Något att minnas när man själv sitter där och tvivlar och snörvlar.

MacLeod är en produktiv och prisbelönt sci-fi-författare, ändå var hans författarskap helt nytt för mig. Det låg ett fint urval av hans böcker utanför Hörsalen, och jag var där i så god tid att jag hann småläsa i några före själva scenprogrammet. Fastnade slutligen för Descent som MacLeod placerade i “confessional”-fåran, ett format han inspirerats att använda efter att ha läst “bloke lit” av Nick Hornby. MacLeod förklarade att den typen av bok är rolig att skriva eftersom den utan några speciella åthävor låter berättarjaget avslöja vem han är och vad han gjort för dumma saker i det förflutna … samtidigt som författaren därmed får chans att säga det han vill ha sagt om mänskligheten i allmänhet och representanter för det egna könet i synnerhet.

Första sidans första mening: “The trouble with my job is that far too often it lets me lie late in bed, watching my ex-fiancée.” Väcker så många frågor att jag bara var tvungen att låna hem. Och om jag har tid och pengar på söndag kl 15.30 kommer jag att besöka Science Fiction-bokhandeln – som är jättefin och värd många besök – då Ken Macleod enligt uppgift signerar sina böcker.

Macleod tipsade om en av sina noveller, “Earth Hour”, som går att läsa gratis på nätet: http://www.tor.com/2011/06/22/earth-hour/

Tror att det är okej att även länka till novellen “Who’s Afraid of Wolf 359”, eftersom jag fann länken på förlagets egen sida: http://outofthiseos.typepad.com/blog/files/KenMacleodWhosAfraidofWolf359.pdf

