Senast genom läsglasögonen

Inte så kul att man numera behöver sådana, men den sortens besvär glömmer man snabbt när man läser så pass bra böcker som jag läst på sistone:

1. Quantum of Tweed. The Man With the Nissan Micra av Conn Iggulden. Handlar om en man som äger en herrekipering och som av en slump, där hans Nissan Micra är huvudaktören, hamnar i lönnmördargebitet. Komplikationer uppstår och saker och ting drivs till sin spets på ett mycket underhållande sätt.

2. Blackwater av Conn Iggulden. Handlar om en man som ber sin bror om hjälp med att lösa ett allvarligt problem han fått med sin frus nye älskare, en skurk med en livsfarlig torped som bihang. Allt är förstås inte som det verkar, och innan berättelsen nått sitt slut är det mer än en person som hunnit bli mer än häpen.

3. Trollkarlens elefant av Kate DiCamillo. Handlar om en föräldralös pojke som letar efter sin försvunna lillasyster. Han får oväntad hjälp av en mystisk spåkvinna, en inspärrad trollkarl, en klok polisman, en lemlästad adelsdam, en portvaktande nunna, en slutkörd betjänt, en fnittrande stenhuggare, en hungrig tiggare, en blind hund och inte minst en framtrollad elefant. De flesta av dessa figurer längtar efter att hamna på det ställe där det är meningen att de ska vara. Och hela berättelsen är ett stycke magi av vackraste slag.

I övrigt har jag försökt titta lite på Augustprisets webbsändning eftersom jag blev imponerad av att Jessica Schiefauer lyckades ta hem förstapriset i barn- och ungdomsklassen en andra gång. Men sedan blev det så pinsamt på scenen att jag var tvungen att stänga av. Får räcka med att jag läser boken.

