Hallå, Jorden?

Är väl tvungen att acceptera faktum: kommer aldrig att borda en rymdfärja och fara iväg ut i universums okändheter. Men chansen finns fortfarande att bli uppringd av varelser där ute. Även om det bara skulle vara en busringning. Helt okej, vilken grej. ET phone home och allt det där.

Under tiden fortsätter livet här på Jorden. Julen var julig och ljuvlig. Resultatet blev bland annat egen rödkål, glittriga små granar (med betoning på små), en upplyftande tjock box med barockmusik på tidstypiska instrument under Christopher Hogwoods suveräna ledning, oslagbart trevlig högläsning av Tony Robinson ur Terry Pratchetts Guards! Guards!. Däremellan brittisk julhumor med Miranda Hart, uppbyggliga och humoristiska visdomar från Alain de Botton i en alldeles egen version av Religion för ateister, sockgång i jättefina varmisar med tofsar, chokladnalle med röd rosett och rött hjärta, en alldeles egen version av sudokubok (nu får Emmett ha sin ifred … kanske), tolv tigrar -snart är de väl inte fler i verkligheten heller, hemska hemska människor! – som ska hjälpa mig hålla ordning på det kommande årets månader.  Sedan avslutades allt med ett farligt spännande äventyr som innebär att jag har sjukt svårt att lämna spelsoffan. Emmett skänkte mig Rise of the Tomb Raider. Så ofattbart generöst att jag ännu inte riktigt hunnit fatta det. Och om jag säger att spelet gör mig besatt så är det en blatant underdrift. På basis av tidigare Tomb Raider-äventyr tror jag att Emmett visste hur det skulle bli. Ändå gav han mig det. Det är så snällt och roligt att jag får glädjefnatt. På julaftonsnatten spelade jag 7 timmar på raken utan att märka det, och sedan gick det inte att sova för jag undrade (och undrar än) vad ända i glödhetaste helvete det är meningen Lara ska göra med uraniumvagnarna i Red Mine. Tycker att hon har testat allt, allt, allt! Och snart ska vi vara hundvakter åt två überaktiva bordercollisar så jag gissar att jag kommer att bita på naglarna tills jag äntligen får tid att bege mig till den radioaktiva gruvan igen. Håll ut, Lara! I’ll be back.

