På andra sidan

Känns inte ett dugg som om det blivit ett nytt år. Det kan bero på att förkylningsbaciller gjorde att vi fick ställa in vår nyårsresa och sedan inte orkade ta oss längre än till Götaplatsen.

Det var inte särskilt minnesvärt. Vilket i sig är mycket minnesvärt. Här anar jag en “sällsam slinga”. Vet inte om Hofstadter skulle hålla med om det.

Götaplatsen. Nån stod på en scen och sa nåt. Bland de tillströmmade var det många som stod och brände med sina cigaretter i dolsk lårhöjd. Host och stank och oro. Andra sköt raketer runt fötterna på en. Host och flämt och tvåmetershopp. Ytterligare andra försökte knuffa ut en framför den ström av bilar som plöjde fram genom folkhavet. Adrenalinsvall och avgashost.

Mannen på scenen försökte få igång folkhavet med frågor som det var meningen att alla skulle ropa Jaaaaaa! på. Där jag stod hörde jag inget direkt gensvar, men kanske gick det bättre när han tyckte att folk skulle krama om varandra.

Några minuter före tolv rullade ett klipp på storbildsskärmen där helt vanligt folk fick säga sitt om nyårsfirandet. Intervjuerna avslutades med att en kvinna brast ut i något som troligen skulle föreställa operasång men som mest lät som ett dödsskrik, följt av ytterligare en kvinna som brast ut i ett ännu värre skrik. Som troligen också skulle föreställa operasång. Mina trumhinnor sattes på ett tufft slutprov när Emmett, lite småpyssligt i bakgrunden, förberedde den medhavda champagneflaskans öppnande, och utan egen förskyllan sköt iväg korken med ett pang rakt i örat. Inte in i örat. Den träffade inte. Den flög uppåt, som en alldeles egen liten raket. Undrar vem den slutligen ramlade ner i bollen på.

Det är på egen risk man vistas utomhus på nyårsafton.

Förresten. Nyårslöfte. Blev en smula avis på Emmett när han sa att han hade något att lova sig själv inför 2016. Så här den andra dagen in på det nya året vet jag fortfarande inte vad jag ska sikta in mig på.

Jo förresten, nu vet jag! Jag lovar att lära mig något nytt varje dag.

I hereby solemnly swear that I will learn something new each and every single day. Cross my heart and hope to die.

