Onda människor

Finns de på riktigt? Jag har inte velat tro det. Trots allt man ser och hör i media (och trots att man i det egna livet ibland gjort mindre angenäma val av bekantingar) så har jag ändå hela tiden velat tro att mänsklig grymhet kan förklaras med korrigerbara faktorer som okunskap, hjärntvätt, rädsla och liknande.

Men när S, en barndomskamrat till Emmett, ikväll ringde och berättade om allt som hans före detta sambo utsatt honom för under åren – med en vidrig topp just när han fått ett knäckande sjukdomsbesked, då stod det klart för mig att onda människor verkligen existerar. Man kanske kan förklara hennes avgrundsbeteende med ett hål i hjärnan, ett tomrum i pannloben där empati och medmänsklig intelligens borde finnas. Men det förklarar i så fall inte hur hon, i ren illvilja och grymhet, lyckas få med sig en hel samhällsapparat i sparkandet på en person som inte ens vet hur han ska försvara sig.

Vad jag önskar att jag visste hur en lagsten ska dras! Hur gör man för att hjälpa till på något vettigt sätt?! För det enda som Emmetts barndomsvän gjort sig skyldig till, ända sedan knatteåldern, är att vara brottsligt snäll.

Varför ska en sådan person behöva hamna i klorna på en själsligt förkrympt människa som fritt får parasitera och dra fördel, och känslomässigt misshandla, ända tills det inte finns en droppe livsgnista kvar? Finns det verkligen ingen rättvisa? Inga högre makter? Ingen som kan ställa till rätta och låta en god människa äntligen få sin rättmätiga belöning?

