Insikt?

När man är så less på skrivarvärlden, och för all del även den vanliga världen, att man inte bryr sig om tävlingar, worskhops, nedräkningar, och möten med hullingar som man inte vet om de bör sitta kvar eller hur de i annat fall bäst lyfts bort, då är man kanske bliven så less på både skrivandet och annat att horisonten inte rymmer något annat än ett fruktlöst kippande efter syre och en fruktansvärd misstanke om att allting är fullständigt, fullständigt meningslöst.

Ibland, brorsan, ibland förstår jag precis.

P.S. Fast om dröjt dig kvar hade du kanske liksom jag tyckt att det varit kul med duckduckgo.coms lista med kortkommandon för att hantera olika funktioner, varav en är möjligheten att  “Öppna en fjärravlusningsport”.

Que? Tänkte jag först. Sen tänkte jag att här har vi minsann en översättare som vet att roa sig. För varför skriva fjärravlyssning när det är så oerhört mycket mer givande med fjärravlusning? Håller du inte med? Jo, du skrattar. Erkänn.

P.P.S. När du trodde att det inte kunde bli bättre så kunde det det. Blev så nyfiken på kommandofunktionerna hos duckduckgo.com – en ypperlig sökmotor som jag mycket hellre använder än google – att jag nyss testade dem. Och fick snabbt ett meddelande: “Firefox kan tillåta fjärravlusning över en TCP/IP-anslutning. Av säkerhetsskäl är detta normalt inaktiverat…” På något sätt känns det inte särskilt betryggande att mitt webbläsarprogram av säkerhetsskäl har inaktiverat fjärravlusningen.För det betyder att den när som helst kan aktiveras. Vem ända in i skulle vilja bli fjärravlusad? Vågar inte ens tänka på vad det skulle innebära.

