Julmarknadsfunderingar

Först tänkte jag åka till Övedsklosters julmarknad (som verkar vara den enda julmarknad jag ännu inte missat), men sedan såg jag att Övedskloster tillhör Sjöbo. Som jag av olika anledningar får dåliga vibbar av. Inser att en julmarknad inte behöver ha något med dåliga vibbar att göra, men ändå…

Bättre att stanna hemma och försöka hitta julstämning på annat sätt? Kanske genom att lyssna på keltisk julmusik i Annedalskyrkan 17 december, eller lyssna på “vanlig” julmusik i Domkyrkan 20 december. Eller att besöka Liseberg? (Nä, till det senare: Får inte ett dugg julkänsla i kroppen av att trängas med lukter och höga röster och gåpåigheter.)

Var finns decemberkänslan? Var, var var? Inte i radions julkalender (makalöst oinspirerande), inte i SVT:s julkalender (makalöst oinspirerande) och inte i utomhusvädret (makalöst oinspirerande). Inte i hyllans jul-cd:ar (makalöst pallar-inte-har-hört-spåren-tusen-gånger-förut-och-om-Suzy-Snowflake-inte-håller-tyst-snart-så-skriker-jag!-oinspirerande), och inte ens i inomhusbelysningen (makalöst det-var-ju-så-här-det-var-förra-året-och-varför-är-alla-sorters-julbelysningar-jag-är-ute-efter-obefintliga-i-butikerna?-oinspirerande).

Tillåter mig en stilla natts snyft.

