En dag i Lerum

Låter konstigt, även i mina öron, att jag aldrig varit i Lerum förrän idag. Konstaterar att det är en liten ort behäftad med flitig biltrafik, få p-platser samt trivsamt ätställe vid namn Le Rum. Samtliga upptäckter måste skrivas på hyperrara svärföräldrarnas konto (bokstavligen), som bjöd Emmett och mig på försenade födelsedagskalas inklusive hemgjord jordgubbstårta samt presenter i guldtackeförpackningar. En mycket trevlig dag, inklusive fascinerande berättelser ur svärfars liv ute på sjön som matros och på Arendalsvarvet som ingenjör. Har inte fattat förrän nu att saker och ting, mer än en gång, handlade om liv eller död.

Bland de fina presenterna följde några Birgit Nilssonar med, och jag tänker låta min Birgit hjälpa mig betala februari månads svettande på Fysiken. Sån är jag. Nu ska jag, fort som fan, innan hemkomstvinet avdunstar ur kroppen och ersätts av dassifierande självkritik, leka med min fina Wacom Intuos Pro-ritplatta – hur vansinnigt snäll kan du bli egentligen, Emmett?! – och träna på animerade katter. Jag älskar min fina ritplatta. Jag älskar den högt och rent och jag har underbara planer för vart den ska ta mig. Till skojiga platser. Du och jag, plattan, we’re going places. Yes, we are.

