Maskinerna tar över

Terminator, släng dig i väggen. Åtminstone om du tror att du kan gå en match mot Ica Maxi. Denna butikskedja, som utgår från att man är snattare tills motsatsen bevisats, har ett fiffigt sätt att lösa problemet med kundernas behov av att bli av med gamla mynt och deras egen kostnad för att sedan växla in mynten hos bankerna: De snor helt enkelt de gamla mynt man stoppar i skålen och sedan låtsas de som ingenting när man får tillbaka en felaktig växel – i gamla mynt – på det belopp som betalade i sedlar. Till exempel. Igår kostade matkassen 255 kronor. Jag överlämnade en femhundrakronorssedel, en femtiokronorssedel samt la en gammal femma i myntmaskinen. Enkel matte: Ge mig tre hundra kronor tillbaka. Men vad fick jag? Tvåhundranittiofem kronor: Två hundrakronorssedlar, en femtiokronorssedel (inte den jag lämnade in men nästan), två tjugokronorssedlar och en gammal femma (troligen den jag själv stoppat ner). Summering: Banken tar en växlingsavgift, det vet jag men jag vet inte varför, och Ica Maxi lägger avgiften på kunden – utan att utföra själva den avgiftsbelagda tjänsten – genom att sno stålarna mitt framför näsan på en och sedan låta personalen se förvånad ut. “Vadå, jag vet inte, det sker automatiskt, jag vet inte…”

