Mörbultad

Vilken tur att jag inför denna helg hade hunnit gymbygga upp lite av min forna muskelstyrka, annars hade jag i skrivande stund legat kvar i en hög i svärföräldrarnas rabatt, av mig denna lördag-söndar kämpeligen avtuviserad, avrotifierad och avgräsifierad samt tillkrattad med därtill hörande säckstoppande, skottkärrekörande och säcklyftande in i ett skjul i väntan på transport till kommunala komposttippen. Alltsammans krävde en fysisk insats som mer än en gång fick mig att önska att jag varit krigarprinsessan Xena, eller åtminstone Conan Barbaren.

Att jag blev så extremt darrig av trädgårdsinsatsen beror mycket på den kassa sömnen som grannarna här i huset vänligen bistår med när de fördelar sitt oväsen genom att den ena helgväsnas på kvällarna och den andra barnväsnas på morgnarna, varpå den första blir förbannad över att han inte får sova ut efter heavy metal-festen och följaktligen börjar stampa omkring i gryningen i ett vredesmod som kryddas med ett och annat skrik.

Resultatet blir att man själv är rätt utmattad långt innan väckarklockan ringer, och sen går det bara utför under resten av dagen.

Kan väl säga att många här i huset ska vara jävligt glada över att häcksaxen som jag nyss har lärt mig hantera ligger i ett redskapsskjul fyra mil härifrån…

Tillägg:

Tips till mitt framtida jag: Om du nånsin skulle glömma bort att det finns dansföreställningar som är a) vansinnigt vackra och b) vansinnigt vackra och ohyggligt gripande så minns då a) Bolsjojbalettens framförande av Tjajkovskijs Törnrosa och b) Tyst Teaters “Perfektion” med Johanna Lindh, Marie Lander och Hajan Jabar, en tolkning av Lorcas “Yerma” regisserad av Josette Bushell-Ming och koreograferad av Melody Putu.

 

 

